Vrijwilligersbeleid
waarom?
Waarom is het vrijwilligersbeleid er?
Beleidsnota
Een beleidsnota is een opsomming van doelstellingen van onze organisatie tijdens de termijn van 2022-2025.
- Kazou ontwikkelt en implementeert een gedeeld en gedragen vrijwilligersbeleid over de verschillende provincies heen, met aandacht voor de lokale eigenheid
- opstart route 47 + uitleg
- Kazou gebruikt participatiestrategieën die betrokkenheid creëren met een brede groep vrijwilliger.
klanken vrijwilligers
- Beleidsgroepen
- Klanken vanuit vrijwilligers: Nood aan een duidelijk Kazoubreed kader wat betreft 'Vrijwilligersbeleid'.
- Oprichting Taskforce 'Route 47'
- Januari 2021 tot september 2022.
- 7 beroepskrachten: Educatief medewerkers, administratief medewerkers en stafmedewerkers.
- Onder begeleiding van Hicth.
Lees onze volledige nota van het vrijwilligersbeleid hier.
in de kijker
enkele topics in de kijker
Kleine- en grote reis
Neen, we hebben het niet over het verschil tussen een vakantie in De Panne of Zweden, maar wel over:
De grote reis = de weg die de vrijwilliger aflegt binnen Kazou. Vanaf het eerste contact tot wanneer de vrijwilliger Kazou achter zich laat.
Voorbeeld: Een vrijwilliger volgt instroomweekend (start van grote reis) en stopt na 5 jaar als vrijwilliger bij Kazou (einde van de grote reis).
De kleine reis = een engagement op een Kazouvakantie die van begin tot eind wordt begeleidt door de vrijwilligerscoach.
Voorbeeld: Een vrijwilliger is moni sinds 2 jaar en wordt nu voor het eerst VV. Zijn kleine reis als VV start van zodra hij aangeduid wordt als VV en eindigt na de nabespreking van zijn vakantie (en als hij alle nodige documenten heeft ingediend bij Kazou).
engagementen
Er bestaan heel wat vrijwilligersprofielen. We delen ze op in moni, omkaderingsvrijwilliger, jaarwerkingsvrijwilliger en beleidsvrijwilliger.
kleine connectie
Kleine connectie maken met vrijwilligers is belangrijk om de band tussen Kazou en vrijwilligers te versterken. Mensen worden ook liefst persoonlijk aangesproken door mensen die ze kennen of herkennen.
Vrijwilligerscoaches leren hun vrijwilligers kennen (en andersom) en zorgen voor een basis van vertrouwen. Zo komen ze na een kleine connectie hopelijk gemakkelijker terug om een engagement op te nemen. Kleine connectie kan ook dit betekenen: Een babbeltje op kantoor, een persoonlijke vraag stellen, een 'hoe is't?', een 'tof dat je er bent!',..
vrijwilligerscoach
- Da's ongeveer 250 vrijwilligers (per engagement/vakantie) - een vrijwilliger kan dus meerdere aanspreekpunten hebben.
- Is persoonlijk & vast aanspreekpunt van de vrijwilliger.
- Biedt persoonlijke ondersteuning en coaching, zorgt voor intake- en exitgesprek (indien nodig).
Da's niet meer: administratieve taken
bollenmodel vrijwilligerswerkwerkt
vrijwilligersvriendelijke communicatie
- SLA = service level agreement: Wanneer een vrijwilliger contact opneemt met Kazou, kan die rekenen op een antwoordt binnen de 3 werkdagen.
- De communicatie vanuit Kazou wordt zo persoonlijk mogelijk gemaakt. Bij voorkeur door te bellen.
- Bij bulkmails zorgen we voor persoonlijke aanspreking.
- We volgen de trends op en sturen bij waar nodig.
Lees onze volledige nota van het vrijwilligersbeleid hier.
visie & vrijwilligersvriendelijke kazou
Visie van kazou
in groep
Met kazou op vakantie gaan, dat is ervoor kiezen om tijdens deze periode samen te leven in groep, want samen ben je nooit alleen. Zorg voor inspraak en betrokkenheid van iedereen en maak vooral ruimte voor ieders mening.
Groei
Groeien is kansen geven, krijgen en nemen.
Respect
Als moni creëer je een vertrouwde omgeving, heb je aandacht voor iedereen en begeleid je zowel een individu als een groep. Je luistert naar de jongeren en moedigt hen aan.
zinspelend
Er zin in hebben en er zin aan geven! Er samen in vliegen, met optimisme, samen plezier maken, genieten en ontspannen.
solidariteit
Oftewel, er zijn voor elkaar. Opkomen voor elkaar, zorgen dat iedereen zijn plaatsje vindt in de groep, leren omgaan met diversiteit.
Naast de algemene visie, heeft Kazou ook een visie op het werken met vrijwilligers, deze vertolkt zich in een vrijwilligersvriendelijk Kazou
een vrijwilligersvriendelijk kazou
Kazou streeft ernaar om in de ganse werking een vrijwilligersvriendelijke organisatie te zijn. Op elk niveau en in elk domein wordt rekening gehouden met de impact die ze heeft op de vrijwilligers van Kazou.
Vertrouwen
De basis van werken met vrijwilligers is vertrouwen.
Duidelijkheid
Vrijwilligers krijgen voldoende info om hun engagement op te nemen + weten bij wie ze waarvoor terecht kunnen. De verwachtingen t.o.v. beroepskrachten en de verschillende vrijiwlligersprofielen zijn helder.
kader
De balans tussen vertrouwen en duidelijkheid wordt vertaald in een kader waarbinnen een vrijwilligers functioneert. Vrijwilligers laten kansen binnen dit kader, maar worden tevens duidelijk begeleid.
Groei
Binnen een veilige ruimte kunnen vrijiwlligers experimenteren en hun ding doen. Beroepskrachten bieden professionele ondersteuning in dit proces. Ook vorming en coaching helpen vrijwilligers om te groeienen bloeien.
waardering
Vrijwilligers worden geapprecieerd voor de engagementen die ze opnemen binnen Kazou.
inspraak
Waar mogelijk voor de werking, krijgen vrijwilligers ook inspraak binnen een afgebakende context. Een eindbeslissing ligt niet noodzakelijk bij de vrijwilligers.
Een vrijwilligersvriendelijke Kazou maakt werk van vrijwilligersbetrokkenheid. Zowel vanuit de beroepskrachten als de vrijwilligers, is er een geëngageerde houding en een open communicatie. Bij Kazou praten we niet over maar mét mensen.
Daarnaast maakt vrijwilligersgerichtheid beroepskrachten en medevrijwilligers binnen Kazou bewust van de impact op vrijwilligers en vrijwilligerswerking. Elke interventie vertrekt vanuit de bril van de vrijwilliger. Wie niet dagdagelijks werkt met vrijwilligers, maakt de reflex om een collega met ervaring te raadplegen. Waar nodig worden op een actieve manier vrijwilligers bevraagd op zo hun blik op de realiteit te verkrijgen.
Lees onze volledige nota van het vrijwilligersbeleid hier.
implementatie
educatief medewerker wordt vrijwilligerscoach
bootcamp
Tijdens 4 bootcamp-dagen worden (nieuwe) vrijwilligerscoaches bijgeschoold. Thema's die aan bod komen:
- Bewustwording van het vrijwilligerslandschap.
- Vrijwilligersvriendelijkheid binnen Kazou.
- Vrijwilligersvriendelijke communicatie.
- Leren kijken door de bril van de vrijwilliger.
- Werken aan vrijwilligersbetrokkenheid- en participatie.
Lees onze volledige nota van het vrijwilligersbeleid hier.